Related Paintings of unknow artist :. | Alexander and the her hermit | Classical hunting fox, Equestrian and Beautiful Horses, 071. | The convalescent | Epitome Rerum Hungaricarum before | l empires | Related Artists:
Nikolaus Knupfer(1609 - 1655) was a Dutch Golden Age painter.
Knepfer was trained in Leipzig, where according to Houbraken he was apprenticed to Emanuel Nysen. He then moved to Magdeburg where he found work making brushes for artists. He stayed there until 1630, and then moved to Utrecht to work with Abraham Bloemaert. He lived with him for two years and then established his own studio in Utrecht, where in 1637 he became a visiting member of the Guild of St. Luke. He worked on the decorations of the castle Kronborg in Denemarken, and painted figures in the landscapes of Jan Both and Jan Baptist Weenix. Knepfer was a successful teacher, whose students were great painters after him, such as Jan Steen, Gabriel Metsu, Ary de Vois, and Pieter Crijnse Volmarijn.
Regis-Francois Gignoux1816-1882
French/American
Regis-Francois Gignoux Gallery
French painter who was active in the United States from 1840 to 1870. He was born in Lyon, France and studied at the École des Beaux-Arts under with the French painter Paul Delaroche (1797-1856). Gignoux arrived in the United States from France in 1840 and opened a studio in Brooklyn, New York. He was a member of the National Academy of Design, and was the first president of the Brooklyn Art Academy. George Inness (1825-1894) and John LaFarge (1835-1910) were both his students. Gignoux was the only member of the Hudson River School to specialize in snow scenes. He returned to France in 1870 and died in Paris in 1882.
The Brooklyn Museum, the Corcoran Gallery of Art (Washington, DC), the Georgia Museum of Art (University Of Georgia, Athens), the High Museum of Art (Atlanta, Georgia), the Honolulu Academy of Arts, the Hood Museum of Art (Dartmouth College, Hanover, New Hampshire), the Museum of Art at Brigham Young University (Provo, Utah), the Museum of Fine Arts, Boston, the Nelson-Atkins Museum of Art (Kansas City, Missouri), the New York Historical Society (New York City), the Parrish Art Museum (Southampton, New York), Smith College Museum of Art (Northampton, Massachusetts), the United States Capital Art Collection (Washington, D. C.), the Walters Art Museum (Baltimore, Maryland) and the Watson Gallery (Wheaton College, Norton, Massachusetts) are among the public collections holding work by R??gis François Gignoux.
georg von rosenJohan Georg Otto von Rosen, född 13 februari 1843 i Paris, död 1923 i Stockholm, var en svensk konstnär och greve av ätten von Rosen. Han målade i den akademiska stilen, till stor del historiemåleri och porträtt. Han var professor vid Konstakademien 1880-1908 och dess direktör 1881-1887 samt 1893-1899. Som konstakademiens direktör kom han i stark konflikt med den nya generation av konstnärer som krävde reformer av akademiens utbildning och utställningsverksamhet, de så kallade opponenterna.
Georg von Rosen föddes i Paris 1843 som son till generalkonsuln greve Adolf Eugene von Rosen (kallad "de svenska järnvägarnas fader") och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabe. Hans första levnadsår förflöt i Paris, varifrån familjen flydde till Sverige under februarirevolutionen 1848. Han studerade 1855-1861 vid Konstakademien i Stockholm. 1862 besökte Rosen världsutställningen i London där han lärde känna belgaren Henri Leys' arbeten, målningar med scener från medeltiden och renässansen målade i ålderdomlig stil. Dessa verk gjorde ett stort intryck på von Rosen. Han skrev själv
Stående hvarje dag i flere timmar, försjunken i åskådandet af dessa om en snart sagdt öfvermänsklig intuition vittnande bilder, som likväl flertalet i den stora hopen med likgiltighet skred förbi, drömde jag mig tillbaka in i en hänsvunnen tid och för mina yttre ögon försvann hela den öfriga utställningen, den omgifvande mängden, ja hela den existerande verlden! Då jag lemnade London, var jag på 14 dagar vorden 300 år äldre.
Rosen uppsökte följande året mästaren i Antwerpen och tillbringade en tid i hans umgänge och i hans atelje. Återkommen till Sverige, inspirerad av mötet, målade han Sten Sture d.ä. intåg i Stockholm. Den medeltida stadsmiljön med det noggranna återgivandet av stenläggningen och den närmast osannolika rikedomen på byggnadsdetaljer känns igen från Leys målningar. von Rosen belönades med kunglig medalj för målningen, och blev hyllad och uppskattad av Oscar II på grund av bildspråket, som i hög grad uttryckte den oscarianska epokens ideal. Samma år begav han sig ut på resa och besökte Egypten, Palestina, Syrien, Osmanska riket, Grekland och Ungern där han studerade måleri. 1866 vistades han ett år i Rom och vistades sedan åter hos Leys fram till dennes död 1869. Därefter studerade han i Menchen under Karl Piloty och reste sedan vidare till Italien innan han återkom till Sverige 1871. Efter hemkomsten målade han Erik XIV och Karin Månsdotter.
1872 blev han ledamot av Konstakademien, 1874 blev han vice professor, 1879 kammarherre och 1880 professor i figurteckning och målning. 1881-1887 samt 1893-1899 var han direktör för Akademins läroverk. 1892-1900 var han även ordförande i Nordiska samfundet till bekämpande av det vetenskapliga djurplågeriet, numera Djurens Rätt.
Han avled 1923 och förblev ogift under hela sitt liv.